Efficiënt Social Media beheer

Het zakelijk inzetten van Social Media door bedrijven en organisaties neemt steeds grotere vormen aan. Hierbij gaat het niet zozeer om de platforms op zich maar om de nieuwe wijze van communiceren met je klanten, potentiële klanten en zelfs concurrenten. Of het nu om Facebook, LinkedIn, Twitter of een ander platform betreft, de interactieve manier van communiceren introduceert vele nieuwe mogelijkheden. In deze blog geef ik een advies over handige tools die u kunt inzetten bij het gebruik van Social Media.

Actief zijn op Social Media kost namelijk steeds meer tijd. Inloggen, berichten posten en lezen, reageren en dat meerdere keren per dag… Er wordt dan ook driftig gebruik gemaakt van allerlei hulpmiddelen. Op het internet zijn vele (gratis) applicaties te vinden waarmee efficiënt en effectief op de diverse platforms kan worden gecommuniceerd op social media.
Uit onlangs uitgevoerd onderzoek blijkt dat voor het beheer van Social Media activiteiten op bijvoorbeeld Twitter en Facebook Tweetdeck het meest populair is (47% gebruikt het). Hootsuite (16%) is een goede tweede en blijkt zeer aantrekkelijke eigenschappen te hebben. Tegelijkertijd worden vele andere tools genoemd die gratis op het internet beschikbaar zijn.

Deze informatie is handig voor iedereen die op zoek is naar tooling voor het efficient uitvoeren van social media activiteiten. Zowel privé als zakelijk met bijvoorbeeld social media marketing.

Tweetdeck en Hootsuite

Tweetdeck en Hootsuite zijn applicaties waarmee het mogelijk is om vanuit één dashboard meerdere social media platforms te beheren. U logt vanuit zo’n dashboard in op bijvoorbeeld LinkedIn, Twitter en / of Google+ en plaatst eenvoudig berichten op meerdere platforms tegelijk. Ook is het mogelijk berichten te “schedulen” zodat de applicatie in de komende dag, week of maand berichten voor u plaatst op de door u gekozen platforms.

Zoals gezegd zijn Hootsuite en Tweet deck de meest gebruikte applicaties. De belangrijkste kenmerken van Tweetdeck zijn dat de applicatie op desktop geïnstalleerd moet worden, een kleiner aantal koppelingen naar social media platforms heeft en gratis is. Meest opvallend bij Hootsuite is de online beschikbaarheid (Hootsuite zit in “de cloud”), tot 5 accounts gratis daarna betaald en de uitgebreide rapportage mogelijkheden. Een uitgebreid overzicht vindt u in het blog Hootsuite of Tweetdeck?

Advies

Naast Hootsuite en Tweetdeck zijn er vele andere applicaties die helpen bij het efficiënt gebruiken van social media. Het gebruik van Social Media is een persoonlijke aangelegenheid en bovendien afhankelijk van meerdere factoren. Werkt u bijvoorbeeld met een iPhone of iPad of misschien juist met een Android toestel, Apple of windows, alleen of in een team. Naast Tweetdeck en Hootsuite worden ook Seesmic en Yoono veel genoemd door deelnemers in het onderzoek.
Alles bij elkaar opgeteld zie ik de meeste mogelijkheden en voordelen bij het gebruik van hootsuite. De gratis versie biedt voldoende mogelijkheden om direct aan de slag te gaan. Voor een bescheiden bedrag (6 dollar per maand) krijg je toegang tot alle professionele onderdelen zoals uitgebreide rapportage mogelijkheden (koppeling met Google analytics) of samenwerken met anderen. Omdat Hootsuite “in de cloud” zit, is het overal en vanaf elk apparaat toegankelijk en heb je dezelfde interface.
Daarnaast merk ik dat door Hootsuite flink aan de weg getimmerd wordt en dat de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Nieuwe platforms worden aangesloten, rapportage mogelijkheden uitgebreid etc. Ook uit het snel groeiende aantal gebruikers (inmiddels meer dan 3 miljoen) leid ik af dat Hootsuite er in slaagt klanten tevreden te stellen en houden.

Tot slot is het zo dat efficient (gemakkelijk, snel en gepland) posten op social media platforms nog geen garantie is voor effectief gebruik van social media. Dit is een mooi onderwerp voor een volgende blog. Heeft u vragen, opmerkingen of een andere mening over dit onderwerp? Ik hoor graag van u…

Ik wens u veel succes en plezier met Social Media!

Tags: